Tuesday, March 15, 2011

Bolleoppskrift

Jeg er ganske så stolt av å kunne dele en fantastisk bolleoppskrift med dere. Jeg har i flere år prøvd meg på gjærbakst, uten hell. ENDELIG FÅR JEG DET TIL!!!
250 gr. Tine smør (del de i terninger og la de stå fremme en stund)
250 gr. sukker
1 dæsj (1 ss kanskje?) vaniljesukker
1 liter melk (jeg bruker ekstra lett)
1.6kg hvetemel (+/-)
Kardemomme etter ønske
80-100 gr fersk gjær (jeg bruker litt under 100gr for å minske gjærsmak)
Bland lunken melk, gjær, sukker, vaniljesukker og kardemomme i kjøkkenmaskinen.
Hell så i smør og halvparten av hvetemelet. La det kjøres i 5 minutter på lav hastighet.
Ta deretter resten av hvetemelet i. Deigen skal være litt klissete, men ikke bløt. Bruk mer mel om det trengs, men ikke for mye. Da kan bollene bli tørre. La deigen elte i kjøkkenmaskinen i 10-15 minutter.
Sett deigen til heving i 60 minutter. Her må du regne med å "slå ned" deigen flere ganger, så den ikke flyter utover kjøkkenbenken :).
Rull ut passe store boller og etterhev i 15 minutter.
Jeg pensler de med romtemperert egg, men dette gjør man som man vil med.
Stekes i ca 10 min på 225 grader. (Bruk over og under varme, ikke varmluft)
Det skal resultere i ca 30 luftige og deilige boller. (Du får flere om du baker mindre boller en meg)

7 comments:

Tii said...

mmm-mm-mmmmmmmmmmmmm! Det må eg bare prøve!

Maysan said...

Jeppsi. Kanskje vi skal gjøre det samtidig med vårull/sushi bonanzaen vår?

Nalina said...

Kanke du bare bake et brett til meg og sende i posten a?

Marianne said...

De så veeldig gode ut :)

Maysan said...

Takk takk, de er desverre også det... så det blir spist litt for mye boller kan du si. haha

Tii said...

Eg og fikk det til!!! Hurra!
Neste gang skal eg prøve å bake kanelsnurrer med denne deigen, mmmmm:)
Takker og nikker Maysan!

Maysan said...

Bare hyggelig. Jeg kommer mer en gjerne på "kanel i svingene" prøving :O)